Sociaal & Maatschappelijk

Sociaal en Maatschappelijk betrokken, kleine stappen vooruit…

Een paar weken geleden heb ik samen met het merendeel van mijn collega’s onze klanten tegen het licht gehouden. Het idee is om zo een InQuisitive versie te maken van de cool wall zoals hij ooit in Top Gear voorbijkwam. Een overzicht van bedrijven die mijn collega’s, om verschillende redenen, interessant vinden. Soms vanwege de technologie, soms vanwege de uitstraling en soms omdat ze er mooie verhalen over gehoord hebben.

Tijdens de sessie ontstonden mooie en open discussies over de bedrijven die voorbijkwamen. Over de maatschappelijke betrokkenheid, of het gebrek daaraan. Over de keuze voor het uitkeren van rendement aan aandeelhouders en tegelijkertijd wel hulp vragen aan de overheid omdat het even wat minder ging. Over de invloed van sommige bedrijven op de media. De invloed van diezelfde bedrijven op ons privéleven.

Trots trek ik de conclusie dat we allemaal het liefst werken voor bedrijven die maatschappelijk betrokken zijn, innovatief, met een groot sociaal karakter hebben. Ik ben daarom onze shortlist van mogelijke opdrachtgever aan het opschonen. Er vormt zich een nieuwe lijst met bedrijven die het beter (willen) doen. Omdat het veel beter bij ons past en wij daar volmondig ja tegen kunnen zeggen.

Daar blijft het echter niet bij. Ik kom tot het besef dat wij als InQuisitive nog meer kunnen doen om de wereld elke dag een beetje mooier te maken. Want waarom gebruiken wij Google Analytics, een tool waarvan bekend is dat ze “every trick in the book” (o.a. dark growth hacking) gebruiken om je gegevens in bezit te krijgen. Waarom kiezen we voor Facebook terwijl er nieuwe open source varianten zijn die geen vage onbekende algoritmes gebruiken die invloed hebben op wat je ziet en niet te zien krijgt.

Eerlijk gezegd heb ik geen antwoord op die vraag. Anders dan “omdat iedereen dat doet” of “dat werkt nu eenmaal het beste”. Iets waar wij geen genoegen meer mee kunnen nemen. Bewuste keuzes op dit vlak horen erbij. Ook als ze de minder makkelijke weg zijn.

De volgende acties zullen we dan ook in de komende periode nemen:

  • We gebruiken geen Google Analytics meer en stappen over naar een ander analytische tool voor de website.

  • We zijn nu al te vinden op Minds (https://www.minds.com/inquisitivenederland/), een open source social media platform, waar geen gekke algoritmes achter zitten en censuur niet zomaar even kan. En zullen langzaam van Facebook en Instagram gaan verdwijnen.

  • We gaan overstappen van huisbankier.

Doen we daarmee al het mogelijke? Nee, maar het is weer een stap. De eerste van velen.

Fijne week!

Deel dit