Al die veranderingen, niet bij te houden, toch?

Posted on 05 jul 2019 in Blog Algemeen | 0 comments

In de IT volgen de veranderingen zich in hoog tempo op. Is het niet de nieuwste tool, dan is het wel de nieuwste projectmethode. En alles staat in het teken van real-time. Of het nu gaat op het opleveren van software of het geven van inzicht in data. En over 5 jaar zijn er banen die nu nog niet bestaan, en zijn er banen verdwenen waar nu volop werkgelegenheid in is.

Een van de gevolgen daarvan is dat je als professional in de IT continue moet blijven werken aan je kennis. Maar waar begin je, en hoe zorg je er nou voor dat je de juiste kennis op doet?

Laat ik beginnen met te zeggen dat het onmogelijk is om op de hoogte te blijven van ALLE ontwikkelingen. Daarvoor gaat het simpelweg te hard. Daarnaast is kennis van de allernieuwste ontwikkelingen meestal niet nodig om succesvol te zijn in je huidige opdracht. 

Ik denk daarom dat een van de belangrijkste dingen om te doen is ervoor te zorgen dat je lerend vermogen op peil blijft. Als je dat doet is het makkelijker om nieuwe dingen te leren, is het makkelijker om over te schakelen naar een nieuwe functie en is het makkelijker om te bewegen in een woelige omgeving. 

Maar hoe houd je je hersenen nou soepel? Hieronder geef ik je wat simpele tips.

  1. Daag jezelf eens uit: Je hersenen hebben prikkels nodig om “jong” te blijven. Dat hoeven geen ingewikkelde dingen te zijn. Maak eens een puzzel bijvoorbeeld. 
  2. Lees: leg af en toe die telefoon weg en zet de tv uit en pak een boek. Het is heus niet nodig om uren achtereen te lezen, maar begin eraan. Slaap je overigens ook nog eens beter van.
  3. Loop: Beweging is goed voor je lichaam en zeker ook voor je geest. Dagelijks wandelen zorgt ervoor dat de activiteit van de hippocampus toeneemt. De hippocampus speelt een belangrijke rol bij het onthouden. Een half uur wandelen, verbetert ons geheugen.
  4. Slaap jezelf productiever: Slaap is nodig om herinneringen te evalueren en netjes in het brein te archiveren. Een goede nachtrust zorgt ervoor dat informatie beter wordt gereproduceerd, oude feiten makkelijker omhoog kunnen worden gehaald en nieuwe informatie beter kan worden opgeslagen.
  5. De juiste voeding: ‘Aanpassing van het dieet is een serieuze strategie voor het verbeteren van de cognitieve vaardigheden. Het beschermt tegen hersenschade en gaat vergrijzing tegen.’(Fernando Gómez-Pinilla, hoogleraar neurochirurgie en fysiologische wetenschap aanUCLA)

Dus als je voordat je gaat slapen een bakje yoghurt met walnoten eet, een puzzel maakt tijdens het wandelen en een goed boek leest, dan ben je optimaal bezig met het trainen van je hersenen en zullen je hersenen vanzelf soepeler worden.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *